Europa Cinemas, la xarxa de sales de cinema compromesa amb el cinema europeu, ha presentat el seu informe Facts & Figures 2023 (*).
(*) Cal destacar que, antigament, aquest informe era conegut com Statistical Yearbook i totes les edicions anteriors estan disponibles des de l’enllaç següent.
Amb dades proporcionades pels seus cinemes adherits, s’hi apunten xifres rellevants que compartirem a continuació.
Recordem que Europa Cinemas va néixer el 1992, que té suport d’Europa Creativa MEDIA i que actualment compta amb 1.263 cinemes i 3.121 pantalles a 783 localitats de 39 països (dades de maig de 2024).
L’any 2023 l’assistència al cinema a la Unió Europea va augmentar un 22,7% (661 milions d’entrades venudes) respecte al 2022 (539 milions d’entrades venudes).
Al llarg de l’any esmentat, els cinemes d’Europa Cinemas van generar més de 35,74 milions d’entrades venudes per a pel·lícules europees. D’aquesta xifra, un total de 15,94 milions d’entrades van ser per a films que no s’exhibien als països nadius.
Pel que fa a projeccions de la xarxa, hi va haver 1,73 milions de projeccions de pel·lícules europees (870.000 de les quals van ser projeccions de cintes europees no nacionals).
El 2023, el total d’entrades de cinema venudes pels complexos d’exhibició de la xarxa és de 68,2 milions (una xifra molt superior als 52,3 milions que es van assolir el 2022 al final de la pandèmia).
Font: Informe Facts and Figures 2023 – EUROPA CINEMAS Network Review 43
Perfil dels cinemes de la xarxa Europa Cinemas (2023):
El 28% de les ciutats en què esta establerta la xarxa té entre 100.000 i 500.000 habitants, mentre que un 27% té menys de 50.000 habitants. Un 12% de les ciutats amb cinemes Europa Cinemas té entre 50.000 i 100.000 habitants, un 16% té entre 500.000 i un milió, mentre que un 17% té més d’un milió.
Font: Informe Facts and Figures 2023 – EUROPA CINEMAS Network Review 43
Les pel·lícules més vistes a la xarxa Europa Cinemas (2023):
En el primer lloc del rànquing de les cinquanta pel·lícules europees més vistes al llarg de l’any passat als cinemes de la xarxa figura la cinta francesa amb suport MEDIA a la Distribució ‘Anatomía de una caída‘, de Justine Triet (1.091.139 entrades a 781 cinemes de 534 ciutats de 26 països).
El 2023 figuren també al rànquing títols europeus també amb ajut MEDIA com ‘Siempre nos quedará mañana‘, de Paola Cortellesi (segon lloc); ‘Las Ocho montañas‘, de Charlotte Vandermeersch i Felix van Groeningen (tercer lloc); ‘Fallen Leaves‘, d’Aki Kaurismäki (quart lloc); ‘El triángulo de la tristeza‘, de Ruben Östlund (cinquè lloc); i ‘Mi Crimen‘, de François Ozon (sisè lloc).
Al Top 50 d’aquest any hi figura també el film de producció catalana ‘As Bestas‘, de Rodrigo Sorogoyen (lloc 18), amb suport MEDIA a la distribució.
Font: Informe Facts and Figures 2023 – EUROPA CINEMAS Network Review 43
Dades d’exhibició i de la xarxa Europa Cinemas:
Les pel·lícules de l’Estat espanyol van ser les setenes més vistes als cinemes adherits a la xarxa (amb un 4%). Abans que aquestes trobem les pel·lícules dels Estats Units (32%), França (19%), Alemanya (7%), Itàlia (7%), Regne Unit (7%) i Països Nòrdics (5%). Un 19% correspon a altres nacionalitats.
Dades d’exhibición i de la xarxa Europa Cinemas a l’Estat espanyol:
A l’Estat espanyol, el canvi positiu recent al sector de l’exhibició de cinema és evidenciat per la introducció de tres mesures. La primera iniciativa, llançada el 2021, va introduir un pla de suport que exigeix un 25% de quota de pantalla a pel·lícules de la UE cada any per accedir a fons. Amb un pressupost de 14,5 milions d’euros i un augment any rere any, aquest programa té com a objectiu donar suport als exhibidors en els seus esforços per recuperar el públic després de la pandèmia i promoure la diversitat a les pantalles nacionals.
Sobre aquesta base, el Ministeri de Cultura va llançar la campanya “Bono Cultural Joven” el 2022, la qual cosa va permetre als joves de 18 anys recent fets accedir a productes i activitats culturals, inclòs el cinema, amb una subvenció de fins a 400 euros. Aquesta iniciativa no només promou el compromís cultural entre els joves adults, sinó que injecta també vitalitat a l’ecosistema del cinema, ja que el pressupost del ‘bono’ es pot gastar en entrades de cinema.
La iniciativa més recent, Cine Sénior, s’adreça al grup demogràfic de persones més grans de 65 anys perquè puguin anar al cinema, tot oferint entrades bonificades a només dos euros.
Amb un pressupost de 10 milions d’euros, aquesta iniciativa ha tingut un èxit notable, amb més de 3.000 pantalles participants i més de 900.000 entrades en sis mesos.
L’impacte d’aquestes mesures és palpable. Amb un augment de gairebé el 30% de les entrades, l’Estat espanyol ocupa ja el quart lloc a Europa en creixement en l’assistència a les sales de cinema. D’acord amb les xifres de la FECE, les entrades del dimarts han augmentat un 50% en comparació amb 2022 i un 23% en comparació als nivells prepandèmics el 2019. Això demostra que les persones de més de 65 anys s’han adherit amb entusiasme a la campanya.
Consulta la publicació Facts and Figures 2023 del Network Review d’Europa Cinemas des d’aquest enllaç.