Notícies

Nou informe de l’Observatori Europeu de l’Audiovisual sobre la propietat dels mitjans audiovisuals a Europa

15/04/2025

L’Observatori Europeu de l’Audiovisual, que forma part del Consell d’Europa a Estrasburg, ha publicat una nova edició del seu informe anual sobre els actors principals de l’audiovisual (AV) a Europa. Sota el títol, ‘Top players in the European audiovisual industry – Concentration, status, origin and profile‘ (‘Els operadors principals de la indústria audiovisual europea – Concentració, estatut, origen i perfil’ (Xifres de 2023)), ha estat redactat per Laura Ene Iancu, Analista del Departament d’Informació de Mercats de l’Observatori.

L’informe té com a objectiu il·luminar el paper que juguen els grups principals en la configuració de l’estructura de la indústria audiovisual a Europa. Aquesta anàlisi posa en primer lloc el rendiment global dels agents principals en termes d’ingressos totals del mercat audiovisual. Aquest estudi també explora la seva posició respecte als segments principals del mercat audiovisual: finançament públic, televisió de pagament, SVOD, publicitat a TV per internet i publicitat OTT.

L’informe destaca l’estructura del mercat audiovisual i els seus segments clau tot mirant la concentració, l’estatut, l’origen i el perfil dels agents en funció de la seva activitat bàsica i la presència al mercat.

Cada rànquing dels 10 principals que es mostra a l’informe inclou un enllaç a un rànquing superior ampliat que es pot descarregar que també proporciona metadades a nivell de grup europeu, com ara el propietari final, l’origen i l’estatut.

Per posar les coses en perspectiva, l’informe també repassa les fusions i adquisicions clau i els impulsors principals.

L’informe constata que a finals de 2023:

La meitat dels ingressos audiovisuals acumulats pels 100 grups principals van ser captats pels 10 agents principals.

El grup nord-americà Comcast va tornar a ser el grup número 1, tot representant el 10% dels ingressos operatius audiovisuals acumulats dels 100 agents principals a Europa. Netflix i YouTube, les dues plataformes OTT pures que es van situar entre les 10 principals, van representar el mateix pes en els ingressos.

El sector privat va representar més del 70% dels ingressos audiovisuals dels 100 grups principals, amb les empreses nord-americanes, representades significativament pels seus estudis gegants i serveis de streaming, tot acaparant la major part.

No obstant això, van ser les empreses europees, impulsades per les cadenes de televisió, les que van representar la part majoritària dels ingressos audiovisuals totals acumulats pels 100 agents principals.

Les plataformes OTT pures van impulsar la quota de mercat als EUA, mentre que les telecomunicacions van mantenir el pes europeu en els 100 principals ingressos audiovisuals consolidats.

Impulsats per igual pels operadors SVOD i VSP, els ingressos purs d’OTT a Europa van augmentar sis vegades entre el 2016 i el 2023 i van contribuir més del 60% als ingressos audiovisuals incrementals dels 100 principals grups (un augment del 30% durant el període analitzat). L’auge de les plataformes OTT pures va augmentar el pes dels interessos nord-americans enmig de la caiguda de quota de mercat registrada pels estudis nord-americans, malgrat els seus serveis de streaming propietaris com Disney+, Paramount+, Max i Sky. Les emissores europees també van registrar una important pèrdua de pes en els ingressos audiovisuals, però el bon rendiment d’operadors de telecomunicacions com Orange, DT, Telia, Telefónica, Vodafone, Altice i altres van ajudar a minimitzar la caiguda global de la quota europea..

El 74% dels ingressos dels mitjans audiovisuals tradicionals estan controlats per operadors europeus, mentre que el 88% dels ingressos dels nous mitjans audiovisuals estan controlats per operadors no europeus.

Els operadors europeus, impulsats per les empreses de telecomunicacions, representaven dos terços del negoci de la televisió de pagament i representaven vuit dels 10 operadors principals de televisió de pagament a Europa. No obstant això, el principal favorit de la televisió de pagament, que representava una quarta part dels ingressos del mercat de la televisió de pagament a Europa, era Sky, propietat de Comcast.

El mercat tradicional de la publicitat audiovisual també va ser impulsat principalment per les emissores europees, que acumulaven el 85% dels ingressos de publicitat televisiva. Només tres grups nord-americans es van classificar entre els 10 operadors principals, amb els ingressos per publicitat de televisió impulsats per les seves adquisicions europees, com ara la de TVN Poland per part de WBD, Channel 5 per part de Paramount’ i Sky per part de Comcast.

A diferència de la televisió de pagament, el mercat SVOD estava altament representat per interessos no europeus, amb gairebé 9 de cada 10 euros gastats en serveis SVOD rebuts per operadors amb suport nord-americà. Els serveis d’streaming purs com Netflix, Prime Video, DAZN, Youtube i Apple van representar, en conjunt, el 80% dels ingressos de SVOD amb suport dels EUA, mentre que els serveis propietat dels grans estudis nord-americans (és a dir, Disney, WBD, Paramount i Comcast) van obtenir la resta dels interessos als EUA.

El 90% dels ingressos publicitaris OTT registrats tant per al contingut audiovisual lineal com a la carta van provenir de plataformes OTT pures no europees, gairebé totalment representades per VSP. A part de TikTok, amb suport de la Xina, més del 80% dels ingressos dels VSP no europeus van provenir exclusivament dels EUA i impulsats per YouTube i Meta que, en conjunt, van acumular 2/3 dels ingressos totals per publicitat OTT a Europa.

Sky i Netflix es van repartir més del 30% dels ingressos de televisió de pagament + SVOD, mentre que YouTube va obtenir més del doble dels ingressos de RTL al mercat publicitari de TV + OTT.

Entre el mercat de televisió de pagament impulsat per les telecomunicacions i el mercat SVOD pur, impulsat exclusivament per OTT, el mercat de serveis audiovisuals de pagament va estar representat gairebé a parts iguals per les emissores, les telecomunicacions i les plataformes d’streaming. Les empreses centrades en diversos territoris van concentrar més de la meitat dels ingressos del servei audiovisual de pagament. Aquest model destaca entre els operadors europeus, principalment les companyies de telecomunicacions, a diferència dels estudis i plataformes d’streaming nord-americanes, que tenen un enfocament d’abast europeu. Sky, d’origen europeu, i Liberty Global van ser els dos únics grups que van representar els interessos dels Estats Units entre els operadors amb diversos territoris.

La meitat del mercat total de publicitat audiovisual va estar controlat per les emissores europees, representades de manera uniforme per operadors nacionals i multinacionals. Fins al 85% dels ingressos publicitaris de TV+OTT es van complementar íntegrament amb VSP no europeus, normalment operadors d’abast europeu.

Més informació.

Consulteu i descarregueu-vos l’informe complet.

COMPARTIR

MÉS NOTÍCIES

15/04/2025
La xarxa europea EEN ofereix oportunitats de consorci i esdeveniments d’interès per al sector de les indústries culturals i creatives
La xarxa europea Enterprise Europe Network (EEN) ofereix diverses oportunitats de consorci i esdeveniments d’interès per als sectors dels videojocs, audiovisual i cultural.
15/04/2025
Nou informe de l’Observatori Europeu de l’Audiovisual sobre la propietat dels mitjans audiovisuals a Europa
L'Observatori Europeu de l'Audiovisual, que forma part del Consell d'Europa a Estrasburg, ha publicat una nova edició del seu informe anual sobre els actors principals de l'audiovisual (AV) a Europa.
14/04/2025
‘MEDIA al Maldà’ us convida a la projecció del drama amb suport MEDIA ‘Molt lluny’, òpera prima de Gerard Oms
El proper dijous 24 d'abril, des d’Europa Creativa Desk – MEDIA Catalunya i en el marc de la tercera temporada del cicle ‘MEDIA al Maldà‘, us convidem a la projecció de la pel·lícula amb suport d’Europa Creativa MEDIA ‘Molt lluny‘, òpera prima de Gerard Oms, al Cinema Maldà de Barcelona.
14/04/2025
Atlàntida Mallorca Film Fest obre la VIII convocatòria de l’Atlàntida Mallorca Talents Lab (AMTL)
La 15a edició de l’Atlàntida Mallorca Film Fest torna a apostar pels nous talents del cinema. Amb la col·laboració de la nostra oficina Europa Creativa Desk – MEDIA Catalunya i de l’Oficina MEDIA España, obre la vuitena convocatòria de l’Atlàntida Mallorca Talents Lab (‘AMTL’), un espai que vol fomentar la producció i la creativitat a l’audiovisual, crear llaços entre els creadors i la indústria i fomentar la circulació de projectes audiovisuals en diferents fòrums nacionals i internacionals. La data límit per presentar-hi projectes és el proper 21 d'abril. 
11/04/2025
B2A amb Bruno Dumont, cineasta francès: “El cinema és molt més que entreteniment”
La 15a edició del D’A Film Festival Barcelona, celebrada del 27 de març al 6 d’abril de 2025, va comptar amb la presència del cineasta francès Bruno Dumont, que, a més de de presentar la seva darrera pel·lícula, ‘L’imperi’, que compta amb el suport d’Europa Creativa MEDIA, va recollir el Premi D’A. I des d’Europa Creativa Desk – MEDIA Catalunyavam tenir l’ocasió d’entrevistar-lo.
10/04/2025
Els films amb suport MEDIA ‘Romería’, de Carla Simón, i ‘Sirat’, d’Oliver Laxe, competiran a la Secció Oficial de Cannes 2025
La pel·lícula amb suport MEDIA 'Romería', de Carla Simón, es presentarà a la Secció Oficial de la 78a edició del Festival de Cannes i competirà per la Palma d'Or, segons ha anunciat avui, dijous, el delegat general del Festival de Cannes, Thierry Frémaux.
10/04/2025
L’Observatori Europeu de l’Audiovisual organitza dues conferències a Cannes sobre l’èxit del cinema europeu
L’Observatori Europeu de l’Audiovisual tornarà a Cannes aquest any amb dues noves conferències i un estand al Marché du Film (H1 Riviera). L’equip de l’Observatori estarà present a Cannes des del primer divendres i fins al primer cap de setmana i espera trobar-se amb professionals internacionals del cinema al Marché du Film, al Palais des Festivals i a la Croisette.
10/04/2025
La nova pel·lícula d’Albert Serra, ‘Out of this world’, rebrà suport d’Eurimages a la coproducció
El fons Eurimages ha fet pública la resolució de la primera convocatòria de 2025 de suport a coproduccions de llargmetratges. S’han seleccionat 23 llargmetratges, inclosos 5 documentals i 2 animacions, per un import total de 7.183.000€.
09/04/2025
Braunschweig International Film Festival 2025 obre els terminis d’inscripció de projectes
La 39a edició del Braunschweig International Film Festival, que es durà a terme del 10 al 16 de novembre de 2025, estarà dedicada al cinema europeu emergent, i projectarà al volant de 250 llargmetratges i curtmetratges internacionals, tot concedint un total de deu premis.
09/04/2025
Baltic Sea Docs 2025 obre la convocatòria de projectes
La 29a edició de Baltic Sea Docs, que es durà a terme a Riga (Letònia) del 31 d'agost al 5 de setembre de 2025, ha obert la convocatòria de projectes. La data límit per presentar-s'hi és el 9 de maig de 2025.

Altres

Music Moves Europe
(CREA-CULT-2022-MME)

Termini: 12/gen/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Markets & Networking
(CREA-MEDIA-2024-MARKETNET)

Termini: 18/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European VOD Networks and Operators
(CREA-MEDIA-2024-VODNET)

Termini: 09/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Festivals
(CREA-MEDIA-2024-FESTNET)

Termini: 11/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Plataformes europees per a la promoció d’artistes emergents
(CREA-CULT-2024-PLAT)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Xarxes europees d’organitzacions culturals i creatives
(CREA-CULT-2024-NET)

Termini: 07/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Entitats Culturals Paneuropees
(CREA-CULT-2024-PECE)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Slate Development
(CREA-MEDIA-2025-DEVSLATE)

Termini: 05/des/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content
(CREA-MEDIA-2025-TVONLINE)

1r Termini: 05/des/2024
2n Termini: 14/05/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

Video game and immersive content development
(CREA-MEDIA-2025-DEVVGIM)

Termini: 12/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Audience Development and Film Education
(CREA-MEDIA-2025-AUDFILMEDU)

Termini: 27/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Films on the Move
(CREA-MEDIA-2025-FILMOVE)

1r Termini: 20/mar/2025
2n Termini: 17/07/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Innovative tools and business models
(CREA-MEDIA-2025-INNOVBUSMOD)

Termini: 16/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

MEDIA 360°
(CREA-MEDIA-2025-MEDIA360)

Termini: 09/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Skills and Talent Development
(CREA-MEDIA-2025-TRAINING)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Circulació d’obres literàries europees
(CREA-CULT-2025-LIT)

Termini: 11/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS – Media Literacy
(CREA-CROSS-2025-MEDIALITERACY)

Termini: 06/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

Creative Innovation Lab
(CREA-CROSS-2025-INNOVLAB)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - PLURALISM
(CREA-CROSS-2025-JOURPART-PLURALISM)

Termini: 27/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - COLLABORATIONS
(CREA-CROSS-2025-JOURPART-COLLABORATIONS)

Termini: 27/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Freedom Rapid Response Mechanism
(CREA-CROSS-2025-MFP)

Termini: 15/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Co-development
(CREA-MEDIA-2025-CODEV)

Termini: 26/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European Festivals
(CREA-MEDIA-2025-FEST)

Termini: 11/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2025-FILMDIST)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Cinemas
(CREA-MEDIA-2025-CINNET)

Termini: 16/jul/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film sales agent
(CREA-MEDIA-2025-FILMSALES)

Termini: 19/jun/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European mini-slate development
(CREA-MEDIA-2025-DEVMINISLATE)

Termini: 17/set/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a petita escala
(CREA-CULT-2025-COOP-1)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de Cooperació Europea a escala mitjana
(CREA-CULT-2025-COOP-2)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a gran escala
(CREA-CULT-2025-COOP-3)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...