Europa Creativa Cross-Sectoral
Data límit: 27/02/2025
Els sectors europeus dels mitjans de comunicació tenen un paper crucial i valuós a Europa. No obstant això, s'enfronten a múltiples reptes. En part com a resultat del canvi digital, amb els lectors que es desplacen a les fonts en línia i els mitjans de comunicació tradicionals perdent ingressos publicitaris, la sostenibilitat econòmica del periodisme professional ha estat sotmesa a pressió. Molts mitjans d'àmbit local, així com aquells que anteposen la seva missió d'interès públic als beneficis, han hagut de tancar, debilitant el pluralisme mediàtic i posant riscos per al bon funcionament de la democràcia.
Tema 1. “Associacions periodístiques - Col·laboracions” pretén donar suport a la sostenibilitat econòmica dels mitjans de comunicació. Dona suport a les col·laboracions de mitjans transfronterers centrades, entre altres aspectes, en la resiliència de les organitzacions de mitjans de comunicació. Aquest suport fomentarà la transformació dels mitjans de comunicació, informes fiables i habilitats per als professionals dels mitjans de comunicació, per exemple mitjançant el desenvolupament de nous models de negoci i estàndards de producció de mitjans.
Enllaç de la convocatòria a la FTOP
Bases
Sessió informativa
Consorcis compostos per almenys tres sol·licitants d'un mínim de tres països diferents que participin al programa Europa Creativa (beneficiaris, no entitats afiliades).
El coordinador del projecte haurà de presentar la sol·licitud. Els consorcis podran incloure mitjans de comunicació públics i privats sense ànim de lucre inclosos la premsa escrita (en línia), ràdio, podcasts i televisió, així com altres organitzacions dedicades als mitjans de comunicació (associacions, ONGs, fons periodístics i organitzacions de formació centrades en els seus professionals).
Aquesta convocatòria pretén ajudar el sector dels mitjans de comunicació europeus més ampli a ser més sostenible i resilient, inclosos els petits mitjans. Es preveu donar suport a projectes de col·laboració dins i entre qualsevol (sub)sector i/o gènere informatiu que tinguin com a objectiu potenciar la cooperació, ajudar els mitjans a adaptar-se a les noves realitats econòmiques i de consum i inculcar canvis sistèmics en aquest (sub)sector.
Prioritats
Els projectes s'han de centrar en maneres de desenvolupar la transformació col·laborativa, des del punt de vista empresarial, tecnològic i/o productiu.
Els projectes poden tenir com a objectiu desenvolupar, entre altres coses, millors models d'ingressos i monetització, nous enfocaments per al desenvolupament de l'audiència, creació de comunitats i màrqueting, desenvolupament d'estàndards professionals/tècnics comuns, nous tipus de redaccions, xarxes de sindicació o altres models per intercanviar contingut/dades entre els mitjans de comunicació de tota la UE, o oferir assistència a petites organitzacions de mitjans. Poden tenir com a objectiu augmentar l'eficiència i la qualitat dels informes mitjançant col·laboracions periodístiques innovadores. Els projectes poden provar mètodes i formats de producció innovadors, o contribuir a estàndards de producció de mitjans d'alta qualitat d'altres maneres de col·laboració. Els projectes poden tenir com a objectiu augmentar els intercanvis de bones pràctiques entre periodistes i optimitzar els fluxos de treball per a aquells gèneres periodístics que requereixen més temps i recursos.
Les propostes poden abordar una o més de les prioritats esmentades anteriorment, si és pertinent i basant-se en una anàlisi de necessitats del (sub)sector escollit. La proposta hauria de proporcionar aquesta anàlisi de necessitats i explicar com les activitats proposades funcionaran per abordar els reptes identificats.
Activitats
Les activitats poden incloure esdeveniments, formacions en línia i tallers per a professionals dels mitjans de comunicació, programes d'intercanvi, esquemes de tutoria, mapeig de bones pràctiques, desenvolupament d'estàndards tècnics a tot el sector, desenvolupament de directrius i estàndards editorials, producció de guies pràctiques, desenvolupament i prova de plataformes i solucions tècniques per intercanviar idees i bones pràctiques, activitats de promoció o altres activitats que tinguin com a objectiu mantenir la viabilitat del sector. Es fomenta l'intercanvi de bones pràctiques entre operadors de mercats/països/regions de mitjans de comunicació amb característiques diferents i diverses (en termes d'idiomes, volums de producció, mides, nivells de digitalització, etc.), per afavorir l'aprenentatge mutu. Es recomana als sol·licitants que considerin activitats de suport als sectors dels mitjans de comunicació que no disposen de mitjans per adaptar-se a l'entorn digital.
S'acceptarà suport econòmic a tercers en projectes que prevegin programes d'intercanvi per a periodistes i altres professionals dels mitjans, suport per assistir a formacions o esdeveniments, suport a periodistes i mitjans de comunicació per a projectes periodístics col·laboratius, suport a l'assessorament jurídic, suport a l'adquisició, desenvolupament. o manteniment d'eines tècniques per al periodisme col·laboratiu, suport a esdeveniments en aquests àmbits i/o premis a la col·laboració o la innovació. En aquests casos, els sol·licitants han de definir les condicions en què es duria a terme aquest suport financer a tercers i garantir un procés just i transparent.
En tots els casos, l'elecció de les activitats s'ha de basar en el seu potencial per inculcar canvis sistèmics en el subsector escollit.
Els projectes han d'incloure resultats concrets i establir indicadors de rendiment clars, objectivament verificables i quantificables per a la meitat i el final del projecte. L'impacte estimat ha de ser més precís que la suma dels canals de distribució disponibles, i s'ha de justificar amb un pla de divulgació detallat així com una prova d'interès dels grups destinataris.
Tots els projectes han de respectar els estàndards de mitjans professionals àmpliament acceptats. Els estàndards escollits i els mecanismes pertinents per garantir-los s'han d'indicar a la proposta i confirmar-los amb una Declaració d'estàndards i independència signada (annex al formulari de sol·licitud). Les associacions que impliquen treball editorial han de funcionar amb total independència editorial.
Totes les associacions haurien de considerar la petjada ecològica de les activitats que proposen i, si escau, descriure les estratègies per garantir uns sectors mediàtics més sostenibles i respectuosos amb el medi ambient.
Declaration on standards and independence
El formulari de sol·licitud i la Declaració sobre normes i independència específiques d'aquesta convocatòria estan disponibles al Sistema de presentació de sol·licituds.
Model Grant Agreements (MGA)
Content
European Co-development
(CREA-MEDIA-2024-CODEV)
Termini: 06/mar/2024
Content
European mini-slate development
(CREA-MEDIA-2024-DEVMINISLATE)
Termini: 10/set/2024
Business
European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2024-FILMDIST)
Termini: 25/abr/2024
Audience
European VOD Networks and Operators
(CREA-MEDIA-2024-VODNET)
Termini: 09/abr/2024
Audience
Networks of European Festivals
(CREA-MEDIA-2024-FESTNET)
Termini: 11/abr/2024
Audience
Networks of European Cinemas
(CREA-MEDIA-2024-CINNET)
Termini: 16/jul/2024
Cultura
Projectes de Cooperació Europea a petita escala
(CREA-CULT-2024-COOP-1)
Termini: 23/gen/2024
Cultura
Projectes de Cooperació Europea a Escala Mitjana
(CREA-CULT-2024-COOP-2)
Termini: 23/gen/2024
Cultura
Plataformes europees per a la promoció d’artistes emergents
(CREA-CULT-2024-PLAT)
Termini: 31/gen/2024
Cultura
Xarxes europees d’organitzacions culturals i creatives
(CREA-CULT-2024-NET)
Termini: 07/mar/2024
Cultura
Entitats Culturals Paneuropees
(CREA-CULT-2024-PECE)
Termini: 31/gen/2024
Content
European Slate Development
(CREA-MEDIA-2025-DEVSLATE)
Termini: 05/des/2024
Content
TV and online content
(CREA-MEDIA-2025-TVONLINE)
1
2
Content
Video game and immersive content development
(CREA-MEDIA-2025-DEVVGIM)
Termini: 12/feb/2025
Audience
Audience Development and Film Education
(CREA-MEDIA-2025-AUDFILMEDU)
Termini: 27/mar/2025
Audience
Films on the Move
(CREA-MEDIA-2025-FILMOVE)
1
2
Business
Innovative tools and business models
(CREA-MEDIA-2025-INNOVBUSMOD)
Termini: 16/gen/2025
Business
Skills and Talent Development
(CREA-MEDIA-2025-TRAINING)
Termini: 24/abr/2025
Cultura
Circulació d’obres literàries europees
(CREA-CULT-2025-LIT)
Termini: 11/feb/2025
Cross-Sectorial
NEWS – Media Literacy
(CREA-CROSS-2025-MEDIALITERACY)
Termini: 06/mar/2025
Cross-Sectorial
Creative Innovation Lab
(CREA-CROSS-2025-INNOVLAB)
Termini: 24/abr/2025
Cross-Sectorial
NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - PLURALISM
(CREA-CROSS-2025-JOURPART-PLURALISM)
Termini: 27/feb/2025
Cross-Sectorial
NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - COLLABORATIONS
(CREA-CROSS-2025-JOURPART-COLLABORATIONS)
Termini: 27/feb/2025
Cross-Sectorial
NEWS - Media Freedom Rapid Response Mechanism
(CREA-CROSS-2025-MFP)
Termini: 15/gen/2025