L’Observatori Europeu de l’Audiovisual ha publicat, tot just abans de l’inici de la Berlinale, dades preliminars del cinema europeu de 2024.
Les primeres estimacions de l’Observatori Europeu de l’Audiovisual indiquen que l’assistència al cinema a tota Europa va assolir els 841 milions d’entrades el 2024 (impulsada per l’èxit de les produccions locals), la qual cosa suposa un descens del 2% en comparació amb l’any anterior. A la Unió Europea, les entrades es van estimar en 640 milions, cosa que reflecteix una lleugera disminució del 3% respecte al 2023.

El 2024, el sector cinematogràfic europeu va continuar sentint l’impacte de les vagues a la indústria cinematogràfica nord-americana, que van interrompre la producció i retardar les estrenes, la qual cosa va afectar els resultats de taquilla. Al mateix temps, però, les produccions nacionals van tenir un èxit notable a diversos mercats europeus, tot compensant la poca caiguda dels títols de Hollywood.
Entre les pel·lícules locals destacades que van assolir el primer lloc de les llistes dels seus mercats nacionals es troben el film amb suport MEDIA ‘Un p’tit truc en plus‘, la pel·lícula més reeixida a França el 2024 amb més de 10 milions d’entrades; ‘Gundi: Legend of Love‘, la pel·lícula més taquillera de tots els temps a Bulgària; i ‘Stormskärs Maja‘, la pel·lícula més taquillera a Finlàndia després de la pandèmia.

Les taxes de creixement van variar significativament a Europa. Les primeres estimacions mostren que les entrades van anar des d’un descens del 20% a Xipre fins a un augment del 8% a Eslovàquia.
En xifres absolutes, França es va mantenir com a líder en assistència al cinema, amb 181 milions d’entrades venudes, seguida del Regne Unit (127 milions), Alemanya (90 milions) i Itàlia (73 milions).
De manera similar al 2023, Turquia i França van registrar les quotes més altes d’entrades de pel·lícules nacionals, amb un 57% i un 44%, respectivament. Altres quotes de mercat nacional notables es van registrar a la República Txeca (31%), Finlàndia (31%) i Sèrbia (26%).
Tot i que encara està pendent un desglossament complet per origen de les pel·lícules, les primeres dades suggereixen que les pel·lícules de franquícies de Hollywood van continuar dominant les taquilles europees. Títols com ‘Inside Out 2’, ‘Despicable Me 4’, ‘Moana 2’ i ‘Deadpool & Wolverine’ es trobaven entre les pel·lícules més taquilleres del continent.
En l’àmbit europeu, a més dels èxits locals, el títol francès amb suport MEDIA ‘El Comte de Montecristo‘ va destacar com un gran èxit transfronterer, amb més de 9 milions d’entrades a França i més de 3 milions d’entrades d’exportació a 54 mercats.


L’Observatori Europeu de l’Audiovisual publicarà les properes xifres de cinema just abans del Marché du Film de Cannes, al maig de 2025.