Notícies

Nou informe de l’Observatori Europeu de l’Audiovisual sobre la Transició Verda al Sector Audiovisual

24/04/2025

L’Observatori Europeu de l’Audiovisual ha publicat un nou informe sobre la Transició Verda al Sector Audiovisual. Com el cinema, la televisió i el streaming estan fent la transició verda? I quin paper juga la legislació en aquest procés a Europa?

Aquest nou informe analitza l’impacte del sector audiovisual en el medi ambient. Examina la legislació internacional i paneuropea en aquest camp, i després s’apropa a la legislació nacional i als criteris de finançament de pel·lícules, per completar amb una ullada als sistemes actuals de càlcul de la petjada de carboni i als enfocaments col·laboratius de la sostenibilitat del sector.

Després d’una primera visió general de l’informe, l’autor, Eric Munch, obre el segon capítol amb una exploració de l’impacte del sector audiovisual en el medi ambient. Aquest capítol identifica els impactes significatius, tant directes com indirectes, de la producció cinematogràfica. Analitza els resultats d’estudis que destaquen reptes com les emissions de carboni de la filmació in situ. L’informe presenta exemples d’iniciatives sostenibles, inclòs un breu estudi de cas de Sky Studios Elstree, on les innovacions tècniques i els esforços massius de reciclatge ja estan marcant la diferència. Passant a les noves tecnologies, el capítol examina les conseqüències més recents de la tecnologia digital i els mètodes de consum. L’autor destaca el consum creixent d’energia dels grans centres de dades que gestionen el nostre contingut digital i els detalls dels clients. També s’exploren els aspectes ambientals de la IA.

El capítol tres fa una ullada a la legislació verda per a les obres audiovisuals, tant a l’àmbit internacional com de la UE. L’informe detalla la influència dels tractats internacionals com l’Acord de París, que va entrar en vigor el 2016. A continuació, passem a la legislació específica de la UE i examinem les disposicions sobre pràctiques respectuoses amb el medi ambient en el sector audiovisual. És especialment interessant el Programa Europa Creativa. També s’aborda l’impacte potencial de les recents directives de la UE, la Directiva sobre informes de sostenibilitat corporativa (CSRD) i la Directiva d’eficiència energètica. En aquest capítol també s’examina la implementació nacional i com aquestes directives podrien tenir un paper en el foment de pràctiques ambientalment conscients en el sector audiovisual.

A continuació, el quart capítol explora la noció de sostenibilitat a la legislació nacional i també analitza el paper que tenen els criteris de finançament de les pel·lícules en el foment de les bones pràctiques. En aquest capítol hi ha quatre països: Àustria, França, Alemanya i el Regne Unit. Quatre països (Àustria, França, Alemanya i Regne Unit) es presenten com a casos d’estudi en aquest capítol.

Passant al programa MEDIA i Eurimages, l’autor explica que aquests dos sistemes de finançament paneuropeus inclouen mètodes de producció demostrablement sostenibles com a criteris a tenir en compte a l’hora de prendre les decisions de finançament.

El cinquè i últim capítol aprofundeix en les diverses calculadores de carboni, sistemes de qualificació de sostenibilitat i enfocaments col·laboratius que han esdevingut eines fonamentals per avaluar i mitigar l’impacte ambiental de la indústria. L’autor destaca diversos esforços i iniciatives de col·laboració de diversos actors, que proporcionen coneixements pràctics per a les produccions que tenen com a objectiu reduir les emissions i demostren com la cooperació a tota la indústria pot aconseguir un progrés significatiu.

Es tracta d’un nou informe de lectura obligada sobre l’estat de la transició verda a les indústries audiovisuals europees.

Nota: una versió inicial d’aquest informe es va publicar el 12 de desembre, però es va retirar per a la seva revisió. Aquesta és la versió actualitzada.

Consulteu i descarregueu-vos l’informe complet.

Més informació

COMPARTIR

MÉS NOTÍCIES

24/04/2025
L’Observatori Europeu de l’Audiovisual ha publicat un nou informe sobre pel·lícules patrimonials
L'Observatori Europeu de l'Audiovisual acaba de publicar un nou informe sobre pel·lícules patrimonials. El 21% de totes les pel·lícules estrenades a Europa el 2023 es van produir fa més de deu anys.
24/04/2025
Nou informe de l’Observatori Europeu de l’Audiovisual sobre la Transició Verda al Sector Audiovisual
L'Observatori Europeu de l'Audiovisual ha publicat un nou informe sobre la Transició Verda al Sector Audiovisual. Com el cinema, la televisió i el streaming estan fent la transició verda? I quin paper juga la legislació en aquest procés a Europa?
23/04/2025
Europa Cinemas obre les inscripcions del Bologna Innovation Lab 2025
Europa Cinemas i Cineteca di Bologna organitzen, conjuntament, la 19a edició de l’Europa Cinemas Audience Development & Innovation Lab, que es durà a terme del 21 al 25 de juny de 2025 a Bolonya (Itàlia) i portarà per títol 'Repensar el cinema en temps canviants: del compromís local a la política global, la sostenibilitat i la intel·ligència artificial'. La data límit per presentar-hi sol·licitud d'inscripció és el proper 9 de maig.
23/04/2025
Weird Market 2025 obre la convocatòria de curtmetratges d’animació
La 17a edició de Weird Market – Mercat Internacional d’Animació, Videojocs i New Media, que es durà a terme a València del 30 de setembre al 5 d'octubre de 2025, amb el suport d’Europa Creativa MEDIA, ha obert la convocatòria de curtmetratges d'animació fins al 15 de juny de 2025.
23/04/2025
L’Acadèmia del Cinema Europeu anuncia els 11 nous ‘Tresors de la cultura cinematogràfica europea’
L’Acadèmia del Cinema Europeu ha anunciat les onze incorporacions d’enguany als ‘Tresors de la cultura cinematogràfica europea‘. Amb aquests Tresors, l’Acadèmia celebra llocs de caràcter simbòlic per al cinema europeu, llocs de valor històric que cal mantenir i protegir no només ara, sinó per a les generacions futures.
23/04/2025
15 coproduccions amb suport d’Eurimages, seleccionades al Festival de Cannes 2025
El Fons Eurimages del Consell d'Europa s'enorgulleix d'anunciar la selecció de 15 coproduccions amb suport d'Eurimages al 78è Festival de Cinema de Cannes, que es durà a terme del 13 al 24 de maig de 2025.
23/04/2025
El Festival de San Sebastián obre la convocatòria del Fòrum de Coproducció Europa-Amèrica Llatina
La 14a edició del Fòrum de Coproducció Europa-Amèrica Llatina del Festival de San Sebastián ha obert la convocatòria per rebre projectes audiovisuals d’Europa i Llatinoamèrica amb una durada mínima de 60 minuts i, almenys, el 20% de finançament assegurat. Els projectes europeus hauran de tenir una vinculació expressa amb Amèrica Llatina. La data límit per inscriure-hi projectes és el proper 16 de juny.
22/04/2025
El Festival de San Sebastián obre la 7a convocatòria de Zinemaldia Startup Challenge
El Festival de San Sebastián ha obert la setena convocatòria de Zinemaldia Startup Challenge, un concurs adreçat a persones emprenedores i startups estatals i europees els projectes dels quals incorporin noves tecnologies aplicades a l’àmbit audiovisual. La data límit d’inscripció de projectes és el 2 de juny de 2025.
22/04/2025
Presència d’Europa Creativa MEDIA al Marché du Film de Cannes
Europa Creativa MEDIA estarà novament present a la propera edició del Marché du Film del Festival de Cannes, amb els següents esdeveniments, organitzats per l'EACEA (Agència Executiva Europea d'Educació i Cultura), que es duran a terme a l'estand d'Europa Creativa MEDIA:
15/04/2025
La xarxa europea EEN ofereix oportunitats de consorci i esdeveniments d’interès per al sector de les indústries culturals i creatives
La xarxa europea Enterprise Europe Network (EEN) ofereix diverses oportunitats de consorci i esdeveniments d’interès per als sectors dels videojocs, audiovisual i cultural.

Altres

Music Moves Europe
(CREA-CULT-2022-MME)

Termini: 12/gen/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Markets & Networking
(CREA-MEDIA-2024-MARKETNET)

Termini: 18/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European VOD Networks and Operators
(CREA-MEDIA-2024-VODNET)

Termini: 09/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Festivals
(CREA-MEDIA-2024-FESTNET)

Termini: 11/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Plataformes europees per a la promoció d’artistes emergents
(CREA-CULT-2024-PLAT)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Xarxes europees d’organitzacions culturals i creatives
(CREA-CULT-2024-NET)

Termini: 07/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Entitats Culturals Paneuropees
(CREA-CULT-2024-PECE)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Slate Development
(CREA-MEDIA-2025-DEVSLATE)

Termini: 05/des/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content
(CREA-MEDIA-2025-TVONLINE)

1r Termini: 05/des/2024
2n Termini: 14/05/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

Video game and immersive content development
(CREA-MEDIA-2025-DEVVGIM)

Termini: 12/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Audience Development and Film Education
(CREA-MEDIA-2025-AUDFILMEDU)

Termini: 27/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Films on the Move
(CREA-MEDIA-2025-FILMOVE)

1r Termini: 20/mar/2025
2n Termini: 17/07/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Innovative tools and business models
(CREA-MEDIA-2025-INNOVBUSMOD)

Termini: 16/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

MEDIA 360°
(CREA-MEDIA-2025-MEDIA360)

Termini: 09/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Skills and Talent Development
(CREA-MEDIA-2025-TRAINING)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Circulació d’obres literàries europees
(CREA-CULT-2025-LIT)

Termini: 11/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS – Media Literacy
(CREA-CROSS-2025-MEDIALITERACY)

Termini: 06/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

Creative Innovation Lab
(CREA-CROSS-2025-INNOVLAB)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - PLURALISM
(CREA-CROSS-2025-JOURPART-PLURALISM)

Termini: 27/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - COLLABORATIONS
(CREA-CROSS-2025-JOURPART-COLLABORATIONS)

Termini: 27/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Freedom Rapid Response Mechanism
(CREA-CROSS-2025-MFP)

Termini: 15/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Co-development
(CREA-MEDIA-2025-CODEV)

Termini: 26/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European Festivals
(CREA-MEDIA-2025-FEST)

Termini: 11/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2025-FILMDIST)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Cinemas
(CREA-MEDIA-2025-CINNET)

Termini: 16/jul/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film sales agent
(CREA-MEDIA-2025-FILMSALES)

Termini: 19/jun/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European mini-slate development
(CREA-MEDIA-2025-DEVMINISLATE)

Termini: 17/set/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a petita escala
(CREA-CULT-2025-COOP-1)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de Cooperació Europea a escala mitjana
(CREA-CULT-2025-COOP-2)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a gran escala
(CREA-CULT-2025-COOP-3)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...