Estrenes MEDIA

Estudi: resultats de les pel·lícules europees en mercats no europeus

17/10/2012

Aquest informe ha estat possible gràcies al suport del programa MEDIA de la Unió Europea.

Més informació sobre l’informe

Article de Cineuropa sobre l’informe
  • Només 103 pel·lícules europees van tenir una estrena en cinemes fora d’Europa el 2010
  • Els principals mercats no-europeus representen aproximadament un 19% de la taquilla mundial de films europeus
  • Fora d’Europa, els films europeus van suposar el 2010 aproximadament un 3% del total de taquilla, mentre que la seva quota de mercat a Europa va ser el 26%.
L’Observatori Europeu de l’Audiovisual ha analitzat com funcionen les pel·lícules europees fora de la Unió. L’informe analitza l’èxit dels films europeus estrenats als 10 principals mercats no europeus, segons dades de Rentrak Corporation. Els mercats analitzats van ser: Estats Units/Canadà, Austràlia, Argentina, Brasil, Xile, Colòmbia, Corea del Sud, Mèxic, Nova Zelanda i Veneçuela. Les dades es van harmonitzar i comparar amb les dades de l’Observatori dels 27 territoris europeus a través de la base de dades Lumiere.

Les principals conclusions de l’informe són:
  • Aproximadament, 1.281 pel·lícules europees es van estrenar en cinemes en el 2012 en, com a mínim, un dels 27 mercats de la Unió Europea o en un dels 10 mercats no europeus analitzats dins l’informe. Més del 90% d’aquests films es van estrenar a Europa, mentre que només 103 (8%) també van estrenar-se fora d’Europa.
  • Un total de més de 378 milions d’entrades de cinema es van vendre per a films europeus en els 37 (27+10) mercats analitzats, dels quals 70,4 milions van ser fora d’Europa. Això vol dir que aproximadament un 19% de les entrades totals per a films europeus es van generar fora d’Europa. El 2009, les produccions europees van vendre uns 84 milions d’entrades en els mateixos mercats no europeus. Així doncs, les entrades per a veure pel·lícules europees fora d’Europa s’han reduït un 16% entre 2009 i 2010.
  • Aplicant un preu per entrada mitjà pels mercats individuals, les pel·lícules europees van generar un box office estimat de més de 2,35 mil milions d’euros arreu del món, 376 milions d’euros dels quals provinents de fora d’Europa. En conclusió, els films europeus han generat un acumulat del 16% del seu box office fora d’Europa.
L’informe, realitzat per Martin Kanzler, mira en detall el volum de mercat dels films europeus en referència a la UE i als 10 països no europeus estudiats. Es subratlla la importància del mercat Americà pels films europeus, ja que el mercat nordamericà va suposar el 62% del total generat en països fora de la UE (232,3 milions d’euros el 2010).

Referent als països d’exportació dels films europeus, l’informe revel·la que França es va situar en una posició líder quant a nombre de pel·lícules estrenades fora de la UE (150 pel·lícules estrenades fora d’Europa el 2010: el 33% del total de films europeus estrenats en aquests 10 països estudiats). Tanmateix, pel que fa a les entrades venudes, el Regne Unit encapçala la llista, amb un total de 25 milions d’entrades venudes en els 10 països estudiats, representant el 36% de les entrades aconseguides pels films europeus en els 10 països no europeus estudiats durant el 2010.

L’informe també analitza la quota de mercat per a les estrenes de films europeus en aquests 10 països no europeus, durant 2010. Les dades mostren un fort contrast entre la quota d’entrades dels films europeus dins la UE (26% en el 2010) comparada amb els 10 països de fora de la UE. Fora d’Europa, els films europeus van suposar aproximadament un 3% del total de les entrades venudes per a totes les pel·lícules estrenades. A més a més, l’informe aporta taules amb dades dels principals films europeus amb més entrades venudes fora d’Europa. Completen l’informe els perfils individuals de cada país no europeu estudiat.
http://www.europacreativamedia.cat/wp-content/uploads/estrenes/Screen_shot_2012-10-17_at_9.56.52_AM.png

COMPARTIR