Göteborg Film Festival ha presentat l’11a edició de l’informe anual Nostradamus Report, en el marc del Marché du Film 2024 del Festival de Cannes. Sota el títol ‘Paradoxa de l’esperança‘, l’informe d’enguany torna a estar escrit per l’analista del sector Johanna Koljonen.
Aquest informe anual analitza i pronostica el futur proper de les indústries audiovisuals, que evolucionen cada vegada més ràpid. Es realitza aquesta labor gràcies a investigació i a entrevistes amb experts de la indústria audiovisual.
‘Paradox of Hope‘ explora les contradiccions sorprenents que configuren les tendències del sector audiovisual, on conviuen experiències de declivi i creixement, amenaça i oportunitat, por i esperança.
En aquesta edició de la publicació han participat, mitjançant entrevistes: Angela Chan (Professora, Directora de futurs inclusius a CoSTAR); Fatima Djoumer (Directora, Europa Cinemas); Gaia Tridente (Directora, MIA – Mercato Internazionale Audiovisivo); Guillaume Esmiol (Director executiu, Marché du Film); Hanna Reifgerst (Programadora d’audiències joves, Nordische Filmtage Lübeck); Joanna Szymańska (Productora, Shipsboy); Kjersti Mo (CEO, Norwegian Film Institute); Robert Franke (Vicepresident de ficció, ZDF Studios); Tabitha Jackson (Consultora i executiva de cinema); Ted Hope (Productor i cofundador, Double Hope Films) i Tomas Eskilsson (Director d’estratègia, Film i Väst).
Entre les idees clau de l’informe 2024, figuren les següents:
- Durant els propers 3-5 anys, a mesura que la correcció del mercat continuï, la indústria també s’ha d’adaptar a les noves tecnologies i fluxos de treball. Els canvis en el mercat audiovisual més ampli es perceben com a amenaces existencials per al cinema i la televisió tradicionals, i les crisis climàtiques, les guerres i els disturbis civils en curs tindran efectes impredictibles en els mercats, les indústries i els artistes.
- El volum actual de llargmetratges no es pot mantenir a les sales de cinema. D’aquí a cinc anys les estrenes en cinemes seran menys, en part a causa dels efectes traumàtics del mercat, en part a causa de la selecció proactiva i constructiva, el foment i la curació de projectes i els seus públics.
- Les experiències cinematogràfiques d’èxit han de ser molt atractives per atreure el públic, afegint treball per a exhibidors, distribuïdors i productors, però oferint potencial de creixement per a pel·lícules úniques.
- L’apreciació del públic per la narració de contes de qualitat crea oportunitats per a veus autorals fortes, avançant més enllà de les categories tradicionals i fomentant models de negoci multiplataforma sostenibles. L’exhibició cinematogràfica encara pot tenir un paper important, fins i tot amb Millennials, Gen Z i Gen Alpha.
- Els enfocaments col·laboratius en producció, distribució i exhibició ofereixen una oportunitat per millorar la resiliència de la indústria, reduir la dependència de les plataformes tradicionals d’exhibició i streaming i enfortir les indústries locals.
- La producció virtual i la IA generativa estan transformant el cinema. El sector de l’entreteniment, com a primer adoptador, pot influir en les aplicacions d’IA i defensar la legislació rellevant. El desenvolupament ràpid està influenciat per factors locals com la infraestructura i la disponibilitat de formació. Entendrem el cinema més com un domini dels principis de la narració audiovisual que com la capacitat de produir una imatge en moviment. La indústria s’ha d’adaptar junts, o arriscar-se a quedar-se enrere.
- Els avenços de l’IA en publicitat i recomanació de contingut augmentaran la competència a la televisió connectada. Malgrat els possibles resultats distòpics, és probable que els consumidors tinguin una experiència positiva. Sorprenentment, l’exhibició cinematogràfica també pot beneficiar-se’n.
- En temps d’incertesa, com a indústria hem de posar èmfasi en les connexions humanes, tot valorant l’audiència i les persones de la indústria.
Descarregueu-vos l’informe complet.