L’Observatori Europeu de l’Audiovisual acaba de publicar un nou informe sobre pel·lícules patrimonials.
El 21% de totes les pel·lícules estrenades a Europa el 2023 es van produir fa més de deu anys.
Sota el títol ‘Pel·lícules patrimonials al cinema: una anàlisi de 2014-2023‘, aquest estudi analitza la presència i el nombre d’entrades de pel·lícules patrimonials (de 10 anys o més) a les sales de cinema entre 2014 i 2023.
Aquest nou informe conclou el següent:
- Les pel·lícules patrimonials constitueixen un segment significatiu de l’oferta cinematogràfica europea.
Amb 12,2 milions d’entrades venudes a Europa el 2023 (l’1,5% de totes les entrades de cinema), les pel·lícules patrimonials representen un nínxol de mercat per a l’exhibició cinematogràfica a Europa. A més, contribueixen significativament a la diversitat de l’oferta cinematogràfica. Considerant únicament les pel·lícules amb almenys 1000 entrades, les pel·lícules patrimonials van representar el 21% del total de pel·lícules estrenades el 2023 (aquesta xifra augmenta a aproximadament el 30% si es consideren totes les pel·lícules patrimonials, independentment del nombre d’entrades).

- Las entrades de pel·lícules patrimonials estan en augment
Des de 2014, les entrades a pel·lícules patrimonials han augmentat mes ràpid que les entrades de la resta de pel·lícules, per la qual cosa el percentatge en el total d’entrades ha augmentat, mentre que el nombre de pel·lícules patrimonials estrenades també ha augmentat, encara que a un ritme més lent. Les entrades per a pel·lícules patrimoinials el 2022 i el 2023 van ser significativament més elevades que en els anys anteriors al COVID-19, amb més pel·lícules que va aconseguir almenys 100.000 entrades a Europa (13 el 2023).

- Les entrades a pel·lícules patrimonials estan bastant concentrades
Les 100 pel·lícules més exitoses van representar més de la meitat de totes les entrades a pel·lícules patrimonials entre 2014 i 2023, i només 78 de totes les pel·lícules patrimonials van aconseguir més de 200.000 entrades. Tot i això, les entrades a pel·lícules patrimonials estan lleugerament menys concentrades que les entrades a totes les pel·lícules.
- França és, amb diferència, el mercat europeu més important per a les pel·lícules patrimonials
França va representar el 46% de les entrades europees a pel·lícules de més de 10 anys el 2023, seguida de lluny pel Regne Unit (19%). També és en el mercat francès on la quota d’entrades a pel·lícules patrimonials representa la proporció més elevada del total d’entrades (3,2%). Els programes públics de suport a l’educació cinematogràfica duen a terme un paper important a la predilecció de França per aquestes pel·lícules.
França no és només bressol de pel·lícules patrimonials franceses, sinó també, amb diferència, el principal mercat d’exportació de pel·lícules patrimonials procedents d’altres països europeus. Les pel·lícules nacionals franceses només van representar el 24% de les entrades al cinema patrimonial entre el 2014 i el 2023, en comparació amb el 36% de totes les pel·lícules projectades a França.

- Les pel·lícules patrimonials són majoritàriament reestrenes
Per a la gran majoria de les pel·lícules, l’estrena d’una pel·lícula patrimonial a un país és una reestrena. Hi ha pocs exemples d’estrenes en un país, i tendeixen a assolir nivells molt baixos d’audiència.
- Les pel·lícules nord-americanes tenen un domini menor al mercat del cinema patrimonial que en general
Entre el 2014 i el 2023, les pel·lícules nord-americanes van representar el 53% de les entrades a pel·lícules patrimonials a Europa (en comparació amb el 64% de totes les entrades), seguides de les pel·lícules franceses (14%) i les pel·lícules britàniques (12%).
En general, les pel·lícules europees van representar el 37% del mercat del cinema patrimonial.
Fora dels països europeus i els EUA, només el Japó figura entre els 10 principals països d’origen de les entrades a pel·lícules patrimonials.


La pel·lícula ‘Titanic‘ (1997) va ser la pel·lícula patrimonial que en la seva reestrena pel seu 25è aniversari va obtenir el nombre més elevat d’entrades venudes al seu pas pels cinemes europeus el 2023 (l’últim any analitzat a l’informe). Al general des del 2014, ocupa el segon lloc en les reestrenes de pel·lícules patrimonials a cinemes europeus.
- Les entrades per a pel·lícules europees de patrimoni han augmentat, però a un ritme menor que el del mercat
El 2023, les entrades van ser significativament més elevades que el 2014 i van tornar als nivells pre-COVID. No obstant això, la participació de pel·lícules europees al mercat de pel·lícules de patrimoni està disminuint.
Les pel·lícules infantils estan ben representades entre les principals pel·lícules europees de patrimoni.
De les 26 pel·lícules europees amb 200.000 entrades o més entre el 2014 i el 2023, nou van ser pel·lícules infantils. França va registrar gairebé la totalitat de les entrades per a aquestes nou pel·lícules, cosa que probablement posa en relleu el paper fonamental dels programes de suport públic per a l’educació cinematogràfica.
Consulteu l’informe complet.