L’Observatori Europeu de l’Audiovisual ha pulicat l’informe Dones professionals a la producció europea de ficció TV/SVoD (xifres de 2015-2022).
Aquest informe ofereix una anàlisi de la desigualtat de gènere per a 6 categories de personal fora de pantalla: direcció, guió, producció, direcció de fotografia, composició musical i edició i dades per als papers principals.
Les troballes clau inclouen:
El 2022, la proporció de dones professionals en la producció de ficció televisiva i SVOD era del 28%. La baixa quota és el resultat de tres factors acumulats:
o Una baixa proporció entre la població activa de professionals;
o Menys tasques per a dones professionals;
o Treball compartit amb més freqüència amb altres professionals (p. ex., dones guionistes que coescriuen més sovint que els seus homòlegs masculins).
- Òbviament, la desigualtat de gènere varia entre les categories de personal. La proporció de dones professionals és més alta per a les productores (48%) i guionistes (37%), propera a la mitjana d’editores (26%) i directores (25%) i significativament menor per a compositores (11%) i directores de fotografia.
Les dones professionals semblen estar més representades en categories de personal on treballen conjuntament diversos professionals, com és el cas de productores i guionistes. Per contra, quan el càrrec és generalment ocupat per un sol professional (per exemple, directors o directors de fotografia), les dones solen estar més infrarepresentades.
- Tanmateix, fins i tot per a categories de personal amb diversos professionals encarregats d’escriure o produir un treball, els equips estan dirigits majoritàriament per professionals masculins. Per exemple, el 2022, mentre que les guionistes representaven el 37% de l’escriptura de ficció audiovisual, els equips impulsats per dones només representaven el 28% de tots els equips de redacció (enfront del 56% dels equips impulsats per homes i el 16% dels equips equilibrats per gènere).
- Ja sigui pel que fa a la població activa o a les assignacions, la proporció de dones professionals ha augmentat en general des de l’any 2015 (en general, la proporció de dones a tots els llocs va créixer del 20% al 28%). Però els avenços més significatius s’han fet per als càrrecs amb una proporció baixa o molt baixa de dones (per exemple, compositores, directores de fotografia, directores), mentre que l’evolució va ser més lenta per a càrrecs com guionistes o productores. Només amb finalitats il·lustratives, aplicar les taxes de creixement dels últims 8 anys significaria la igualtat de gènere el 2029 per als guionistes, el 2032 per a la direcció… i el 2045 per a la composició.
- Tanmateix, un aspecte més encoratjador podria ajudar a arribar abans a la paritat de gènere. Les dones d’una categoria de personal tenen més probabilitats de treballar amb altres dones; per exemple, la proporció de dones guionistes o productores és significativament més elevada quan la directora és una dona, i el mateix passa amb les obres escrites o produïdes principalment per dones. Per tant, és probable que els avenços a cada posició tinguin un impacte positiu als altres.
Consulteu l’informe complet des d’aquest enllaç.