Notícies

Nou informe de l’Observatori Europeu de l’Audiovisual sobre el finançament de pel·lícules de ficció europees

21/03/2025

L’Observatori Europeu de l’Audiovisual ha publicat un nou informe sobre el finançament de pel·lícules de ficció europees. Sota el títol: Finançament de pel·lícules de ficció a Europa: Una anàlisi de mostra de pel·lícules estrenades el 2022‘, l’estudi conclou que el finançament públic directe i els incentius a la producció van suposar el 47% del finançament de pel·lícules europees de ficció d’acció real als cinemes el 2022.

Aquest nou informe constata el següent:

Aquest informe anual és fruit d’un important projecte de col·laboració entre l’Observatori Europeu de l’Audiovisual, part del Consell d’Europa a Estrasburg, i l’European Film Agency Research Network (EFARN). Té com a objectiu proporcionar xifres concretes sobre com s’estan finançant les pel·lícules de ficció cinematogràfica europees, tot oferint una perspectiva global i paneuropea i complementant el treball realitzat a l’àmbit nacional.

D’acord amb l’anàlisi pressupostària real de 713 pel·lícules de ficció europees d’acció real estrenades o previstes per a l’estrena el 2022, aquesta és probablement la mostra de dades paneuropea més gran disponible fins ara sobre el finançament de pel·lícules de ficció europees per a aquest any. L’informe ofereix coneixements únics basats en fets sobre una àmplia varietat de qüestions de recerca, des de la quantificació del pressupost mitjà de les pel·lícules de ficció cinematogràfica europees fins a la importància de les fonts de finançament individuals.

Estructura de finançament de les pel·lícules de ficció cinematogràfica europees

L’any 2022, el finançament de les pel·lícules europees de ficció cinematogràfica continua basant-se principalment en cinc fonts de finançament diferents: finançament públic directe; incentius a la producció; inversions de radiodifusió; inversions dels productors; i prevenda (Les inversions de les emissores combinen les inversions en coproducció de les emissores amb les vendes anticipades realitzades a les emissores amb seu a qualsevol dels països coproductors. Les vendes anticipades combinen les vendes anticipades nacionals i internacionals; les vendes anticipades al país d’origen).

L’única font de finançament més important va ser clarament el finançament públic directe, que va representar el 27% del volum total de finançament seguit a l’anàlisi. El finançament públic directe va anar seguit dels incentius a la producció, que van representar el 20% del finançament total, mentre que les inversions de les emissores van suposar el 18% del finançament total, lleugerament per davant de les inversions de productors (excepte les emissores) i les prevendes (excepte els drets d’emissió), que van representar el 16% i el 15% del finançament total, respectivament. Altres fonts de finançament, incloses les inversions en VOD, capital privat, finançament per deute o inversions en espècie són insignificants des d’una perspectiva acumulada.

Tanmateix, sembla que hi ha diferències estructurals importants entre països pel que fa a com es financen les pel·lícules de ficció teatral. Algunes d’aquestes diferències estan aparentment relacionades amb la mida del mercat. Dues diferències òbvies es refereixen al finançament públic directe i als incentius a la producció. Les dades suggereixen clarament que el pes del finançament públic directe en el finançament del cinema disminueix amb l’augment de la mida del mercat i viceversa. Tot i que només representava el 19% del finançament total en els quatre mercats de mostra gran, el finançament públic directe representava el 46% en els mercats de mida mitjana i el 58% en els mercats de mostra petita.

En canvi, el pes de finançament dels incentius a la producció sembla augmentar amb la mida del mercat, passant de només un 8% als mercats petits, al 14% als mercats mitjans fins al 23% als grans mercats (24% sense pel·lícules franceses). A més, la importància de les inversions dels productors i de les vendes anticipades sembla ser relativament baixa en els mercats petits i mitjans en comparació amb els grans mercats.

Pressupostos de ficció cinematogràfica a Europa

La mostra de dades estudiada suggereix que el pressupost mitjà d’una pel·lícula de ficció teatral europea estrenada el 2022 representava 3,03 milions d’euros, mentre que el pressupost mitjà de la mostra era de 2,19 milions d’euros.

No obstant això, els pressupostos mitjans difereixen molt entre països. No és sorprenent que els pressupostos mitjans siguin més alts als mercats més grans i més baixos als països amb menor potencial de taquilla, ja que l’explotació als mercats nacionals segueix sent clau per a la majoria de pel·lícules. El pressupost mitjà d’una pel·lícula de ficció europea originària de França, Alemanya, Itàlia, Polònia o el Regne Unit (els grans mercats inclosos a la mostra) va ascendir a 2,7 milions d’euros el 2022, enfront dels 1,9 milions d’euros de pel·lícules de ficció produïdes en un mercat europeu mitjà i 0,9 milions d’euros de pel·lícules de ficció de mercats petits.

Consulteu i descarregueu-vos l‘informe complet.

Més informació

COMPARTIR

MÉS NOTÍCIES

15/04/2025
La xarxa europea EEN ofereix oportunitats de consorci i esdeveniments d’interès per al sector de les indústries culturals i creatives
La xarxa europea Enterprise Europe Network (EEN) ofereix diverses oportunitats de consorci i esdeveniments d’interès per als sectors dels videojocs, audiovisual i cultural.
15/04/2025
Nou informe de l’Observatori Europeu de l’Audiovisual sobre la propietat dels mitjans audiovisuals a Europa
L'Observatori Europeu de l'Audiovisual, que forma part del Consell d'Europa a Estrasburg, ha publicat una nova edició del seu informe anual sobre els actors principals de l'audiovisual (AV) a Europa.
14/04/2025
‘MEDIA al Maldà’ us convida a la projecció del drama amb suport MEDIA ‘Molt lluny’, òpera prima de Gerard Oms
El proper dijous 24 d'abril, des d’Europa Creativa Desk – MEDIA Catalunya i en el marc de la tercera temporada del cicle ‘MEDIA al Maldà‘, us convidem a la projecció de la pel·lícula amb suport d’Europa Creativa MEDIA ‘Molt lluny‘, òpera prima de Gerard Oms, al Cinema Maldà de Barcelona.
14/04/2025
Atlàntida Mallorca Film Fest obre la VIII convocatòria de l’Atlàntida Mallorca Talents Lab (AMTL)
La 15a edició de l’Atlàntida Mallorca Film Fest torna a apostar pels nous talents del cinema. Amb la col·laboració de la nostra oficina Europa Creativa Desk – MEDIA Catalunya i de l’Oficina MEDIA España, obre la vuitena convocatòria de l’Atlàntida Mallorca Talents Lab (‘AMTL’), un espai que vol fomentar la producció i la creativitat a l’audiovisual, crear llaços entre els creadors i la indústria i fomentar la circulació de projectes audiovisuals en diferents fòrums nacionals i internacionals. La data límit per presentar-hi projectes és el proper 21 d'abril. 
11/04/2025
B2A amb Bruno Dumont, cineasta francès: “El cinema és molt més que entreteniment”
La 15a edició del D’A Film Festival Barcelona, celebrada del 27 de març al 6 d’abril de 2025, va comptar amb la presència del cineasta francès Bruno Dumont, que, a més de de presentar la seva darrera pel·lícula, ‘L’imperi’, que compta amb el suport d’Europa Creativa MEDIA, va recollir el Premi D’A. I des d’Europa Creativa Desk – MEDIA Catalunyavam tenir l’ocasió d’entrevistar-lo.
10/04/2025
Els films amb suport MEDIA ‘Romería’, de Carla Simón, i ‘Sirat’, d’Oliver Laxe, competiran a la Secció Oficial de Cannes 2025
La pel·lícula amb suport MEDIA 'Romería', de Carla Simón, es presentarà a la Secció Oficial de la 78a edició del Festival de Cannes i competirà per la Palma d'Or, segons ha anunciat avui, dijous, el delegat general del Festival de Cannes, Thierry Frémaux.
10/04/2025
L’Observatori Europeu de l’Audiovisual organitza dues conferències a Cannes sobre l’èxit del cinema europeu
L’Observatori Europeu de l’Audiovisual tornarà a Cannes aquest any amb dues noves conferències i un estand al Marché du Film (H1 Riviera). L’equip de l’Observatori estarà present a Cannes des del primer divendres i fins al primer cap de setmana i espera trobar-se amb professionals internacionals del cinema al Marché du Film, al Palais des Festivals i a la Croisette.
10/04/2025
La nova pel·lícula d’Albert Serra, ‘Out of this world’, rebrà suport d’Eurimages a la coproducció
El fons Eurimages ha fet pública la resolució de la primera convocatòria de 2025 de suport a coproduccions de llargmetratges. S’han seleccionat 23 llargmetratges, inclosos 5 documentals i 2 animacions, per un import total de 7.183.000€.
09/04/2025
Braunschweig International Film Festival 2025 obre els terminis d’inscripció de projectes
La 39a edició del Braunschweig International Film Festival, que es durà a terme del 10 al 16 de novembre de 2025, estarà dedicada al cinema europeu emergent, i projectarà al volant de 250 llargmetratges i curtmetratges internacionals, tot concedint un total de deu premis.
09/04/2025
Baltic Sea Docs 2025 obre la convocatòria de projectes
La 29a edició de Baltic Sea Docs, que es durà a terme a Riga (Letònia) del 31 d'agost al 5 de setembre de 2025, ha obert la convocatòria de projectes. La data límit per presentar-s'hi és el 9 de maig de 2025.

Altres

Music Moves Europe
(CREA-CULT-2022-MME)

Termini: 12/gen/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Markets & Networking
(CREA-MEDIA-2024-MARKETNET)

Termini: 18/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European VOD Networks and Operators
(CREA-MEDIA-2024-VODNET)

Termini: 09/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Festivals
(CREA-MEDIA-2024-FESTNET)

Termini: 11/abr/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Plataformes europees per a la promoció d’artistes emergents
(CREA-CULT-2024-PLAT)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Xarxes europees d’organitzacions culturals i creatives
(CREA-CULT-2024-NET)

Termini: 07/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Entitats Culturals Paneuropees
(CREA-CULT-2024-PECE)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Slate Development
(CREA-MEDIA-2025-DEVSLATE)

Termini: 05/des/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content
(CREA-MEDIA-2025-TVONLINE)

1r Termini: 05/des/2024
2n Termini: 14/05/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

Video game and immersive content development
(CREA-MEDIA-2025-DEVVGIM)

Termini: 12/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Audience Development and Film Education
(CREA-MEDIA-2025-AUDFILMEDU)

Termini: 27/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Films on the Move
(CREA-MEDIA-2025-FILMOVE)

1r Termini: 20/mar/2025
2n Termini: 17/07/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Innovative tools and business models
(CREA-MEDIA-2025-INNOVBUSMOD)

Termini: 16/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

MEDIA 360°
(CREA-MEDIA-2025-MEDIA360)

Termini: 09/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Skills and Talent Development
(CREA-MEDIA-2025-TRAINING)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Circulació d’obres literàries europees
(CREA-CULT-2025-LIT)

Termini: 11/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS – Media Literacy
(CREA-CROSS-2025-MEDIALITERACY)

Termini: 06/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

Creative Innovation Lab
(CREA-CROSS-2025-INNOVLAB)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - PLURALISM
(CREA-CROSS-2025-JOURPART-PLURALISM)

Termini: 27/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - COLLABORATIONS
(CREA-CROSS-2025-JOURPART-COLLABORATIONS)

Termini: 27/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Freedom Rapid Response Mechanism
(CREA-CROSS-2025-MFP)

Termini: 15/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Co-development
(CREA-MEDIA-2025-CODEV)

Termini: 26/feb/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European Festivals
(CREA-MEDIA-2025-FEST)

Termini: 11/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2025-FILMDIST)

Termini: 24/abr/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Cinemas
(CREA-MEDIA-2025-CINNET)

Termini: 16/jul/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film sales agent
(CREA-MEDIA-2025-FILMSALES)

Termini: 19/jun/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European mini-slate development
(CREA-MEDIA-2025-DEVMINISLATE)

Termini: 17/set/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a petita escala
(CREA-CULT-2025-COOP-1)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de Cooperació Europea a escala mitjana
(CREA-CULT-2025-COOP-2)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea a gran escala
(CREA-CULT-2025-COOP-3)

Termini: 13/mai/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...